Здоров'язбережувальні технології

Впровадження в навчально-виховний процес здоров’язбережувальних технологій є одним з пріоритетних завдань сучасної освіти.

При проведенні уроку вчитель завжди повинен враховувати фізіологічні та психологічні властивості дітей і передбачати такі види діяльності, які знімають напруження та втомленість. Особливо це стосується учнів початкових класів. Педагогу потрібно прагнути до того, щоб весь урок проходив невимушено, а вчительський тон був бадьорим і доброзичливим, створювалася б приємна атмосфера, що сприяє навчанню. Релаксація, яка створює позитивний настрій, дає вихід фізичній енергії і дозволяє зняти розумову напругу, сприяє поліпшенню уваги та кращому засвоєнню учбового матеріалу.

Такими видами релаксації, звичайно, є фізкультхвилинки, ігри, пісні та вірші, особливо ті, що супроводжуються рухами та діями. Більшість з них не потребує багато місця та часу і можуть використовуватись на різних етапах уроку.

Широкий вибір зарядок, які йдуть з музичним супроводженням і без нього, дає змогу підбирати їх відповідно до теми уроку та його лексичного наповнення.

Пісня на уроці – гарний вид релаксації, надає можливість учням не лише добре відпочити, але і служить для формування фонетичних, лексичних, граматичних навичок. Співоча діяльність проявляється в аудіюванні, розучуванні пісень. Спів активізує функції голосового і дихального апаратів, підвищує інтерес до предмета, розвиває музичних слух і пам’ять. Зняти втому, підвищити працездатність допоможуть засоби релаксації, багаторазові фізкультхвилинки, на які можна відводити 3-5 хвилин.

Проведення фізкультхвилинок повинно вирішувати наступні завдання:

  • зменшення втоми та зниження негативного впливу одноманітної робочої пози;
  • активізація уваги учнів та підвищення можливостей до сприйняття навчального матеріалу;
  • звільнення учня на деякий час від напруження мозку.

Це можуть бути різноманітні рухи, гра, співи, щось нове та незвичне. Після фізкультхвилинки учні стають більш активними, їхня увага активізується, з’являється зацікавленість у подальшому засвоєнні знань.

В моєму педагогічному арсеналі фізкультхвилинки, фізкультпаузи, ритмічні вправи з музичним супроводом, прийоми створення позитивного настрою, ситуації успіху. Це допомагає зміцнити здоров’я учнів, переключити увагу, запобігає перевтомлюваності.

Пальчикова гімнастика – дуже гарний засіб відпочинку після письмових вправ, особливо у молодшому шкільному віці. Гра з пальцями – це інсценівка будь-яких римованих історій чи казок за допомогою пальців та долонь. Ця гра нібито відображає реалії навколишнього світу – речі, тварин, людей, їхню діяльність, явища природи. Під час пальчикової гри діти повторюють рухи за вчителем і тим самим активізують моторику рук. Відпрацьовується спритність, вміння керувати своїми рухами, концентрувати увагу на певній діяльності.

Вчитель досягне успіху лише тоді на своїх уроках, коли зрозуміє, що дітям подобається все нове і цікаве. Ми, вчителі, повинні пам’ятати, що одна й та сама модель проведення уроків, не дає можливості дітям розкрити себе повністю, зупиняє розвиток творчого потенціалу навчання.